Równość – po co?

Jestem wolnościowcem. Libertarianinem, anarchistą, łatewa. Chcę wolności dla mnie i dla bardzo wielu innych ludzi, tak mi się zdaje. Nie rozumiem, jaką, oprócz instrumentalnej, wartość może mieć równość ludzi. Pojmuję np. że egalitaryzm w dziedzinie praw jakie przysługiwały ludziom wprowadzony paręset lat temu zwiększał wolność ludzi. A tak mi się przynajmniej zdaje. Tak samo zrównywanie statusu kobiet i mężczyzn było wolnościowe. Równy głos wszystkich pracowników w decydowaniu o działaniu przedsiębiorstwa może im też zapewnić wolność.

Ale dlaczego dążenie do równości miałoby być cenne dla wolnościowca samo w sobie?

komentarze 24 to “Równość – po co?”

  1. defendo Says:

    Pytanie-prośba: mogę Cię u siebie zalinkować?

  2. mrotchnypontchushzagwady Says:

    Oszyfiście. A jakiś link do twojej strony dostanę?

  3. Masz mnie przecież na widelcu?
    Ale na wszelki wypadek: http://defendo.wordpress.com/

  4. Jako zdeklarowana elitarystka odczuwam niemal fizyczną rozkosz czytając Twój blog. Nie wierzę w żadną równość, ale też chcę wolności. Dl;a wszystkich, nawet tych, którzy ją wykorzystają do tego, żeby mi dowalić. Ich zbójeckie prawo – tak jak moje prawo – zlekceważyć cios. No, nareszcie jakieś objawienie w bajorku WordPressu.

  5. Link masz – tym razem nie zapomniałam się zalogować. Wystarczy kliknąć na nick.

  6. mrotchnypontchushzagwady Says:

    Zięki.

  7. a kto mówi że jest celem samym w sobie? :]

    jadąc hasłowo to wolność – równość – pomoc wzajemna a nie równość równość równość…

    chodzi choćby o to że tylko jeżeli wszyscy mają zapewnione równe warunki ekonomiczne można mówić o realnej wolności. przykładowo ktoś urodzony w zasobniejszej rodzinie ma zawsze znacznie większe szanse na wysokie zarobki, tylko ze względu na lepszy start, niezależnie od tego czy się do danej pracy nadaje czy nie…

  8. mrotchnypontchushzagwady Says:

    I? Anarchoindividualist kitty isn’t impressed. Nie mogę wielu rzeczy, które może Gates albo Kulczyk. Dopóki nie wtykają nosa w moją dupę, wszystko jest ok. Problem w tym, że wtykają tacy ludzie jak oni, wpierdalają się w moje życie wbrew mnie. Dlatego, że są bogaci, czyli zwyczajnie – potrafią kumulować źródła władzy, bo niczym innym pieniądz nie jest jak bonem na władzę. Tylko, że to już jest nie na temat – nie chodzi o to, że oni zarabiają więcej niż inni, choćby bez żadnych zasług, chodzi o to, że to pozwala im na dominowanie innych. Może więc i rozwiązanie egalitarystyczne ma wartość, ale dalej pozostaje narzędziem, żeby uzyskać wolność. Sting też zarabia sporo kasy niezasłużenie, w tym sensie, że to co robi mnie nie interesuje kompletnie, a ja nigdy tej kasy nie zarobię. Ale on nie organizuje mi życia wbrew mnie.

  9. no owszem, nikt nie chce zrównać wszystkiego, równość jest sposobem zagwarantowania wolności – nikt nie ma większych praw od ciebie, ty nie masz większych praw od nikogo innego. każdemu należą się godne warunki do życia i ma do nich niezbywalne prawo, chociaż nie trzeba każdego na siłę wcisnąć do bloku.

    jako to z anarchizmem – chodzi o zdrowy rozsądek.

  10. mrotchnypontchushzagwady Says:

    No i dopóki tak jest, jest bardzo miło.

  11. zaczęliśmy się zgadzać, chyba idzie koniec świata.

  12. defendo Says:

    Jaka równość? Gdzie i kiedy? Może pod ziemią, a i to nie. Przychodzimy na świat nierówni, potem się to pogłębia lub nieco niweluje. Wysocy, niscy, z posagiem IQ, z chorobą genetyczną, obarczeni toksycznymi rodzicami, obarczający nietoksycznych. Doda Mahlerowi nierówna. I bardzo dobrze.
    Jako zwolenniczka kultury elitarnej głos zabieram..

  13. mrotchnypontchushzagwady Says:

    Można np. wymagać, jak wielu anarchistów, żeby tylko za podobną pracę można było nabyć podobną ilość czegoś tej samej jakości. To jest przykład równości. Można żądać tych samych uprawnień dla kobiet i mężczyzn – inny przykład.

  14. Żądać można..z takim samym skutkiem jak p o żądać ;)

  15. gavril princip Says:

    Narescie jakies faszystowskie akcenty… egalitaryzm,rownosc nie jest rownoznaczne ze zniesieniem konfliktow.Poslugujecie sie archaizmem podzialu klasowego [horyzontalnego].Teraz na dole ludzie sa zwroceni ku wspolnemu wrogowi jesli nie fizycznie to małą choc nieukrywaną awersją ktora wszystkich jednoczy.Zniesienie podzialu klasowego przyniesie nam calkowicie inny obraz swiata ze zmianną interesow.Podzial bedzie wertykalny co moze zaklocic wspolnej wolnosci.Wyzyskiwanie zameni sie na rozpychanie sie lokciami [slowo rownosc mimo wszystko ma charakter etyczny i wiele osob bedzie interpretowac w duchu swoich ‚uczuc moralnych’ nierzadko przyjmując ze jesli wszyscy maja rowny dostep do tego czy tamtego to musi dogmatycznie tak byc,z wiadomych obiektywnych powodow ‚rowny dostep’ moze zostac ograniczony i zaczną sie schodki, moze dojsc do pewnych secesji itd.] w kazdym razie swiat moze calkiem ciekawie wygladac.Osobiscie jestem zwolennikiem rownosci ekonomicznej poniewaz daje to przestrzen do sprawiedliwej hierarhizacji spoleczenstwa na bazie inteligencji emocjonalnej i racjonalnej osobnikow, a nie materialnej.

  16. gavril princip Says:

    podizal klasowy [horyzontalny] mialem na mysli antagoznizmy klasowe walke klas itd

  17. Jestem najdalsza od faszyzmu i innych ieJologii, wolę już jodłowanie, chociaż paskudne jak cholera. Nie tak to, nie tak.
    Zgoda,że nierówności ekonomiczne są „be”, ale nie wiem, jak z nimi walczyć. Do furii jednak doprowadza mnie fakt, że kultura masowa nie dość, że się rozpycha łokciami, to jeszcze nie widzi w tym niczego niestosownego.
    Kiedy służąca Andzia miała wychodne, to doskonale wiedziała, że zaledwie naśladuje swoją panią, umieszczając rajer na kapeluszu. Doda jest bezczelna w roli służącej.

  18. mrotchnypontchushzagwady Says:

    O ile czy ktoś jest czyjąś służącą czy nie mi zwisa (ale już nie to, jakie ma warunki pracy), o tyle fakt, że nie istnieje jeden wzorzec zachowań uznawany za słuszny jest mi bardzo, bardzo bliskie. I ataku kultury masowej, czymkolwiek jest, nie uraczyłem wobec siebie. Może to kwestia odporności.

  19. Tak,to charakterystycznie libertarianskie.. ale dla lewicy rownosc sama w sobie jest wartoscią, a szzegolnie marksistowska;pod ogolnym slowem ‚wartosci’ kryje sie przekroczenie zaleznosci ekonomicznych ku zaleznosciom emocjonalnym. Marks napomknol o tym w rekopisach ekonomiczno-filozoficznym ; „(…)realizuje pierwotną tendencję podziału, mianowicie równość, a także przywraca emocjonalny stosunek człowieka do ziemi, urzeczywistniając go w sposób racjonalny, a nie za pośrednictwem poddaństwa, panowania i niedorzecznej mistyki własnośc(…)” skromny fragment do intuicyjnego ogladu.To tylko przedsmak.W lisicie o kolonializmie w Indiach i systemie kastowym juz bez poruszania emocjonalnych zaleznosci typowym dla siebie propagandowo-obrazowym jezykiem kresli apoteoze rownosci.. tak,tak, w tym samym w ktorym chwalil kolonializm Brytyjski i imperialna polityke wobec Hindusow. Rownosc nabrala wartosci etycznej w perspektywie zbiorowego doswiadczenia wieloletniej krzywdy w podziale klasowym.Nie ma co sie doszukiwac racjonalnych przeslanek ,wieki smakowania batow z gory wyczulily na to aby nic im nad glowamy wlasnymi czy sasiadow nie sterczalo, wieloletni strach najplyniej i bezdyskusyjniej docenil odznaczyl rownosc mianem Wartosci za zaslugi zdjecia wszelkich lekow.Oczywiscie to dziala w dwie strony.

  20. Nie. Rozumiem. Ni chuja. Tego. Co. Tu. Napisałeś.

  21. Czuję się dykryminowana, bo ja chcę być zrobiona tak jak ty na szaro a nie niebiesko- różowo – fioletowa……

  22. Mam głębokie przeświadczenie, że jak wejdziesz na gravatar.com. to se możesz wkleić tam swoje zdjątko i potem fruwać tu ze swoim zdjątkiem. Nawet szaro-szarociemnym.

  23. Dziękuję :*

  24. To ja dziękuję, ładne.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s